VOA/Client ondersteuning
Gratis hulp bij vragen over zorg en ondersteuning thuis
Woont u thuis en krijgt of wilt u Wmo-ondersteuning, langdurige zorg of wijkverpleging? Of ondersteunt of verzorgt u als mantelzorger een ander in uw omgeving? En vindt u het moeilijk om daarvoor zaken te regelen, gesprekken met instanties daarover te voeren, of beslissingen te nemen? U heeft altijd recht op een gratis VOA/cliëntondersteuner.
U kunt met veel vragen zitten. Bijvoorbeeld: welke instanties bieden zorg, hoe vul ik een formulier in of wat kost de zorg en wat moet ik zelf betalen. Welke vraag u ook heeft, een cliëntondersteuner helpt u hiermee. Zij komt op voor uw belangen en rechten, is onafhankelijk en niet in dienst van de gemeente, het CIZ, het zorgkantoor of zorgaanbieders.Wat doet een VOA/cliëntondersteuner voor u?
Een cliëntondersteuner regelt praktische zaken voor u zoals:
- Ondersteunen bij een gesprek, bijvoorbeeld met de gemeente, zorgkantoor of een zorgorganisatie.
- Helpen met het invullen van formulieren en andere papieren.
- Helpen bij het zoeken van zorg die bij u of uw naaste past.
- Bepalen of de hulp goed heeft gewerkt.
- Bemiddelen als u er niet uitkomt met de zorgaanbieder.
Wanneer is een VOA/cliëntondersteuner zinvol voor u?
- Als u of uw naaste zorg nodig heeft of al krijgt vanuit de Wmo, Wlz of Zvw, bijvoorbeeld hulp in de huishouding, langdurige zorg of wijkverpleging.
- Als u het lastig vindt om zelf zorg te regelen.
- Als u het moeilijk vindt om te bepalen welke zorg voor u of uw naaste geschikt is.
- Als u niet alleen een gesprek met de gemeente of zorgaanbieder wilt houden.
Voor vragen en informatie via uw eigen afdeling of op een van de Servicepunten van Wonen Plus Welzijn.